De Concorde
Gisteren zag ik in een documentaire de Concorde opstijgen.
Ik moest gelijk weer denken aan 25 juli 2000 toen de Concorde van Air France om
kwart voor vijf bij Parijs neerstortte. We waren weer eens op tournee en vlogen
van hot naar haar, overstappend van het ene vliegtuig in het andere alsof we
het over een stadsbus hadden. Die dag beseften we weer dat vliegen toch iets
anders is en dat we met wat meer respect moesten denken over de afstanden die
we aflegden.
Op 25 juli hebben we geen concert maar vliegen we van Leipzig
naar Montpellier met twee overstappen; op de luchthaven van Frankfurt en dan
nog eens op Parijs. In Leipzig stijgen we te laat op en tijdens de vlucht zit ik
me te verbijten want nu wordt de overstaptijd op Frankfurt verkort tot een half
uur. Dat lijkt lang, maar als je weet hoe ver je daar soms moet lopen, en het
feit dat we met een groep van 56 man waren, dan snap je mijn zorgen daarover. Bij
het overstappen blijf ik bij de achterblijvers en jaag ze op naar de volgende gate.
Francine is zwanger en misselijk en Joost blijft aan haar zijde, Malcolm heeft
iets aan zijn voet en beiden kunnen ze dus niet rennen. We proberen het toch
maar zijn te laat en mogen niet meer mee met de rest van de groep. Gelukkig
gaat er een flink uur later al een volgende vlucht naar Parijs. Zo kunnen we waarschijnlijk
toch nog samen met de anderen op het vliegtuig naar Montpellier.
In Parijs aangekomen overvalt ons een heel vreemde
atmosfeer. Er heerst stilte op het altijd zo drukke vliegveld Charles de
Gaulle. We haasten ons gevieren naar de gate waar ons vliegtuig naar
Montpellier vertrekt, maar daar worden we verwezen naar de incheck balie. We
mogen niet meer aan boord terwijl de boarding time nog niet is verstreken. Er
is iets aan de hand maar wat weet ik niet. We gaan daarom naar de incheck
balie, maar de dame daar wil ons niets vertellen en zegt dat we moeten wachten.
Ze mag ons niets zeggen. Ik leg haar uit dat we een deel van een groep zijn, dat
ik de leider ben en dat ik bij onze groep wil zijn. Ze mag niets zeggen maar
stottert dan toch dat er een ongeluk is gebeurd.
In gedachte zie ik het hoofd van Ton al gescheiden van zijn
romp in een neergestort vliegtuig liggen en alle musici en de instrumenten
kapot door elkaar op een hoop. Wij vieren als enige overlevenden van de
tournee? Hoe ga ik dat aan hun gezinnen vertellen? Ik heb het gevoel dat ik heb
gefaald in mijn functie als herder van de groep. De dame kijkt op van mijn ticket
en zegt dan; het neergestorte vliegtuig is niet uw toestel anders had ik het u
niet gezegd. Alle vliegverkeer is stil gelegd en alle hotels in de omgeving
zijn gereserveerd voor de nabestaanden. Ik kan niet s voor u doen. Komt u
morgen of overmorgen maar eens terug. Ik sputter nog wat dat we morgen een
concert in Montpellier hebben maar dat helpt natuurlijk niet.
En dan denk ik aan de trein. De treinen rijden nog en er is
een station op het vliegveld Charles de Gaulle. Ik zeg tegen de anderen dat ze
daar naartoe moeten lopen en ren zelf vooruit. Ik ben niet de enige die nu aan
de trein denkt en sta even later in de rij die na mij steeds langer wordt. Het
blijkt goed dat ik zo hard gerend heb want als ik aan de beurt ben kan ik nog
juist de laatste vier couchettes op een nachttrein naar het zuiden boeken. Alle
mensen na mij moeten de nacht ergens in Parijs doorbrengen of staand in het
gangpad van een trein.
Het is nu zes uur ’s avonds en de trein vertrekt over vier
uur van Gare du Nord. We besluiten om naar Gare du Nord te gaan en daar in de
buurt wat te eten. We zijn behoorlijk bezweet en onze koffers zijn ergens in
Frankfurt of op Charles de Gaulle, of misschien zelfs wel onderweg naar
Montpellier? We kopen daarom wat schone T-shirts, toilet artikelen en ook nog
wat eten en drinken voor onderweg; chips, water, frisdrank en yoghurt voor
Francine tegen de misselijkheid.
En dan zitten we, na alle stress van die middag, opeens in
het zonnetje op een terras in Parijs alsof we op vakantie zijn en eten een
Franse kip. Op ons gemakt gaan we daarna naar de trein waar we ons bed opmaken
en gezellig praten. En zo reizen we die nacht naar Montpellier, minder
comfortabel dan reizen per vliegtuig en slapen in een hotel, maar we hoeven de
nacht tenminste niet in een park in Parijs door te brengen. En ik vind het
stiekem wel even fijn om een dagje van die grote groep verlost te zijn!
Montpellier; place de la comedie
En zo ontstond er een speciale band tussen ons vieren doordat we zo op elkaar waren aangewezen die dag. Terwijl er nog veel koffers van orkestleden zoek waren, stonden die van ons de volgende ochtend keurig te wachten in Montpellier. En niet te vergeten werd die winter Karel geboren; zoon van Francine en een prachtig mens. Sinds die tijd houden we met enige regelmaat een “trein reünie” en eten we samen. De Concorde heeft sindsdien niet meer gevlogen; haastige spoed is zelden goed!
En zo ontstond er een speciale band tussen ons vieren doordat we zo op elkaar waren aangewezen die dag. Terwijl er nog veel koffers van orkestleden zoek waren, stonden die van ons de volgende ochtend keurig te wachten in Montpellier. En niet te vergeten werd die winter Karel geboren; zoon van Francine en een prachtig mens. Sinds die tijd houden we met enige regelmaat een “trein reünie” en eten we samen. De Concorde heeft sindsdien niet meer gevlogen; haastige spoed is zelden goed!
Caecilia
Geen opmerkingen:
Een reactie posten
Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.