Is er leven
na Bach? Deel I
Toen we met
het Amsterdam Baroque aan het Bachcantate project begonnen, moesten we daarvoor
als organisatie een enorme stap zetten. Het was spannend en menigeen verklaarde
ons voor gek dat we een dergelijk risico namen. Om te beginnen had Ton geen
enkel vertrouwen in computers en omdat we ze echt nodig hadden om dit project
te volbrengen, werden we door Hans getraind in onze communicatie daarover met
Ton. Als er op kantoor een fout werd gemaakt mochten we nooit zeggen dat het
iets te maken had met een computer. Dus niet; ”ik ben het document kwijt” of
“de computer is gecrasht”. We moesten altijd zeggen dat wij als mens een fout
hadden gemaakt, dus hooguit; “ Ik heb het document verkeerd opgeslagen”, of nog
beter; “ik heb een fout gemaakt”, “ik lette niet goed op” of “ik was een beetje
dom bezig”.
Tot dan
gebruikten we de computers als een veredelde typmachine, maar nu moesten we ze
serieus gaan gebruiken om de meest efficiënte opname planning te maken.
Daarvoor namen we alle cantates voor de zes cd’s van het seizoen. De bezetting
van ieder deel van die cantates namen we apart op in een spreadsheet. Ton had
vooraf bij al die delen beoordeeld hoeveel tijd het zou kosten om ze op te
nemen en die timing stond er ook bij. Vervolgens gingen we ze op een ingenieuze
manier husselen en ordenen zodat uiteindelijk de meest efficiënte planning
overbleef. Hiervoor werd voor ons zelfs een speciaal programma geprogrammeerd en
dat was in die tijd niet niks! Wat volgens de computer en volgens ons dan het
meest efficiënt was, vond Ton dan toch niet altijd het beste, en dan ging hij
de timing van een aantal delen korter maken (op papier) zodat bepaalde stukken
dan toch ergens bij konden in een andere opname sessie, wat natuurlijk
zelfbedrog was want bij die bewuste sessie liep hij dan natuurlijk vreselijk uit.
Al gauw
kreeg men ook in het buitenland lucht van ons project. We moesten ruimte
creëren om na de Nederlandse concerten ook het buitenland te bezoeken. Daarna
begonnen de Cd-opnamen in de Waalsekerk op het Walenpleintje aan de Oudezijds
Achterburgwal, waarbij we met de grootste bezetting begonnen en met een enkele
solist en continuo groep eindigden op de laatste dag. Dit duurde meestal een flinke
week.
ERATO-de
platenmaatschappij die de opnames ging uitbrengen-betaalde de opnamekosten
inclusief reiskosten en hotels. Zoiets is in deze tijd echt ondenkbaar. In
korte tijd veranderde dan ook veel op die markt en halverwege moesten ze
afhaken. Ton besloot het er niet bij te laten zitten en een andere maatschappij
te zoeken, wat niet meeviel. Uiteindelijk gaf hij de Cd’s vanaf 2003 uit in
eigen beheer; “Antoine Marchand”, onder Challenge records. Ik zie nog Guido met
zijn camera in de tuin staan, om Ton als silhouetten te fotograferen voor het
logo van dit nieuwe label. En zo gingen we van start!
Ik ben
altijd zeer onder de indruk geweest van de verantwoordelijkheid die Ton voelde
om de hele serie af te maken.
Caecilia
Geen opmerkingen:
Een reactie posten
Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.